Zoom

Omgaan met hypoglykemie

Diabetes: omgaan met hypoglykemie bij insulinegebruik

Hypoglykemie of een daling van de bloedsuikerspiegel is het meest voorkomende noodgeval bij diabetici. Maar men kan er zich tegen wapenen door alert te zijn en snel te reageren.

Diabetes wordt gekenmerkt door een te hoge suikerspiegel in het bloed. Die verhoogde suikerspiegel moet omlaag; dat kan met bloedglucoseverlagende geneesmiddelen of insuline-inspuitingen. In het tweede geval wordt hypoglykemie vaak veroorzaakt door een slecht evenwicht tussen de ingespoten insulinedosis en de suikerspiegel in het bloed, waardoor de bloedsuikerspiegel abnormaal zakt (onder 0,7g/l). Dat gebrek aan evenwicht kan te wijten zijn aan een te hoge dosis van de injectie, aan het feit dat de patiënt te laat eet, aan een intense fysieke inspanning, een te lichte maaltijd, enz. Hypoglykemie heeft dus heel wat oorzaken. Aan sommige valt iets te doen, aan andere niet. Als er op tijd wordt ingegrepen, is hypoglykemie ongevaarlijk. Maar als dat te laat gebeurt, kan hypoglykemie bewustzijnsverlies veroorzaken en potentieel gevaarlijk zijn voor de gezondheid.

Wisselende symptomen

De symptomen die hypoglykemie aankondigen, lopen sterk uiteen. Elke patiënt leert op de duur de eigen symptomen herkennen. De meest voorkomende zijn bleekheid, beven, hartkloppingen en zweten. Toch voelt 40% van de diabetespatiënten weinig of helemaal niets van die symptomen. Dat komt omdat diabetes het zenuwstelsel kan beschadigen en dat stuurt normaal net de alarmsignalen naar de hersenen.

Als de bloedsuikerspiegel verder blijft dalen, beginnen de hersenen de effecten van het suikergebrek te voelen. Dan treden er neurologische symptomen op, zoals plotselinge stemmingswisselingen, nervositeit, agressie, enz. Soms merkt de diabetespatiënt deze symptomen zelf niet op. Het is dus heel belangrijk dat zijn entourage alert is, zodat er tijdig kan worden ingegrepen. Als de hersenen geen energie meer aangeleverd krijgen, kunnen ze namelijk ‘uitvallen’ en kan er bewustzijnsverlies of hypoglykemische coma optreden. Dat kan zware gevolgen hebben.

Snel en juist reageren op hypoglykemie

Bij hypoglykemie moet u dus snel en efficiënt handelen:

  • Zorg bij de eerste symptomen voor uw eigen veiligheid. Onderbreek meteen elke activiteit (werken, autorijden, enz.) en ga op een rustige plek zitten om u te verzorgen.
  • Vul uw suikerpeil aan met levensmiddelen met een hoge glykemische index, zoals vruchtensap, frisdrank, wat suiker, enz. Om een aanval van hypoglykemie te stoppen, hebt u ongeveer 15 g koolhydraten nodig. Dat komt overeen met een half blikje frisdrank of drie klontjes suiker.
  • Wacht tot de symptomen verdwijnen en meet dan opnieuw uw bloedsuikerspiegel. Zo weet u zeker dat alles weer in orde is. Eet trage suikers (zoals brood) om de situatie te stabiliseren.
  • Als u bewusteloos raakt, moet uw omgeving u een inspuiting met glucagon* geven. Zorg er daarom voor dat u thuis altijd glucagon in de koelkast hebt, en als het kan ook op uw werkplek. Een injectie stuurt een te lage bloedsuikerspiegel in 10 tot 15 minuten bij en is nooit gevaarlijk, ook als u geen hypoglykemie hebt.

Hypoglykemie voorkomen

Waakzaamheid en zelfkennis zijn de beste wapens om het risico op hypoglykemie tegen te gaan:

  • Leer uw symptomen herkennen! Wees alert voor elke abnormale gewaarwording, hoe miniem ze ook is. Bezorg uw entourage de nodige informatie zodat die de symptomen kan herkennen en u kan helpen als u een aanval krijgt.
  • Neem altijd wat suiker mee in uw tas of in de auto.
  • Meet bij de minste twijfel uw capillaire glykemie met een teststrip.

Zorg dat er een goed evenwicht is tussen uw opname aan suiker en aan insuline. Pas daarvoor uw injecties en uw voeding aan uw dagelijkse behoeften aan.

*Glucagon is een hormoon dat door de alvleesklier afgescheiden wordt, net als insuline. De stof werkt in op de lever en herstelt de bloedsuikerspiegel snel. De kit met injectiespuiten wordt onderaan in de koelkast bewaard.

Reclame
Ziektes van A tot Z