Nieuws
Aidspreventie: ook bedoeld voor 25- tot 45-jarigen

Aidspreventie: ook bedoeld voor 25- tot 45-jarigen

Jongeren van achttien denken aan het condoom, mannen van 35 jaar veel minder. Nochtans komen ook volwassen soms in risicosituaties terecht. Het Brusselse Plate-Forme Prévention Sida wil dat onderwerp uit de taboesfeer halen.

Reclame

Volwassenen: een risicogroep voor hiv

Drie zomers na elkaar heeft het Plate-Forme Prévention Sida, het Brusselse platform voor aidspreventie, een preventiecampagne gevoerd rond SOA’s (seksueel overdraagbare aandoeningen) en aids die speciaal bedoeld was voor volwassenen. De preventie was lange tijd enkel op jongeren gericht, met het gevaar te vergeten dat ook hun grote broers, zussen en ouders gevaar lopen. Dates via internet, buitenechtelijke relaties, het geloof in de ‘vrije liefde’ of gewoon een nieuwe relatie na een breuk of scheiding zijn allemaal risicosituaties die vooral de groep van 25- tot 45-jarigen aanbelangen.

Resultaten van de preventiecampagne

Met de slogan ‘Doe het waar je wil, met wie je wil en hoe je wil, maar altijd met condoom. Bescherm je tegen aids en SOA’s en laat je screenen.’ lijken de affichecampagne en de radio- en televisiespotjes hun doel te hebben bereikt. 75% van de volwassenen voelde zich aangesproken door de campagne en was van mening dat ze ook gehoor zou vinden bij een jonger publiek. “De evaluatie is positief. De campagne is goed aangeslagen, vooral omdat ze diverse en concrete situaties toont die voor veel mensen herkenbaar zijn”, vertelt Thierry Martin, directeur van het Plate-Forme Prévention Sida.

Het accent op hiv-screening

Een ander sterk punt van deze campagne is dat ze het accent legt op screening als manier om zich te beschermen. “We stellen vast dat de meeste mensen op het moment van de diagnose het virus al jaren in hun lichaam hebben, wat betekent dat ze mogelijk al heel wat partners hebben besmet”, aldus nog Thierry Martin. Wie in een nieuwe ‘stabiele en trouwe’ relatie stapt, kan door zich te laten screenen het condoom achterwege laten zonder het risico van zijn verleden over te dragen op zijn partner.

Hiv-bescherming: nog altijd een taboe

“We hebben niet genoeg statistische gegevens om te zeggen dat volwassenen zich door deze campagne nu beter beschermen of laten screenen. Maar de getuigenissen die bij ons binnenkomen, wijzen toch in die richting”, zegt Thierry Martin nog. De hoop is dan ook dat deze gerichte campagne - de laatste editie vond plaats in juni 2014 - een mentaliteitswijziging helpt doorvoeren. “Drie jaar is volgens communicatie-experts de ideale duur om een boodschap bij het publiek over te brengen zonder dat er een vermoeidheidseffect optreedt”, aldus de directeur van het platform, die trouwens betreurt dat de televisie- en radiospotjes niet voor tien uur ’s avonds zijn uitgezonden uit angst om een onvoorbereid publiek te choqueren. Het bewijst dat er nog altijd een groot taboe bestaat als het seksleven in al zijn verscheidenheid zoals het echt is ter sprake komt.

Reclame
In Video's