Nieuws
Constipatie: bijwerking van uw medicatie?

Constipatie: bijwerking van uw medicatie?

Heel wat geneesmiddelen kunnen constipatie veroorzaken en bij sommige ervan verwacht men dat niet. Welke? En wat kunt u doen als u ze toch moet innemen?

Reclame

 

Welke geneesmiddelen veroorzaken constipatie?

Er zijn relatief veel geneesmiddelen die constipatie (kunnen) veroorzaken:

  • De zogenaamde tricyclische antidepressiva
  • Antipsychotica (tegen psychosen zoals schizofrenie, enz.)
  • Antihypertensiva (tegen hoge bloeddruk)
  • Voedingssupplementen die veel ijzer bevatten
  • Antispasmodica (die krampen doen verminderen zoals onder andere bij pijn bij de maandstonden)
  • Morfine en afgeleide middelen van morfine zoals codeïne (tegen hevige pijn)
  • Enzovoort.

 

Hoe veroorzaken geneesmiddelen constipatie?

Meestal hecht het actieve bestanddeel in het geneesmiddel zich vast op de receptoren (ontvangers) in de wand van de darmen en vertraagt het zo de darmactiviteit. We benadrukken dat bij de meeste hier vermelde geneesmiddelen constipatie een mogelijke, maar geen automatische bijwerking is. Bij morfine en de van morfine afgeleide middelen echter komt constipatie zeer vaak voor en kan ze ernstig zijn. Daarom schrijven artsen soms tegelijkertijd een laxeermiddel voor.

Hoe constipatie door een geneesmiddel verhelpen?

Als uw constipatie begon op het ogenblik dat u regelmatig een geneesmiddel begon in te nemen, vraag dan aan uw dokter of het misschien mogelijk is uw behandeling te veranderen. Als dat niet mogelijk is, volg dan volgende aanbevelingen in verband met uw levensgewoonten:

  • Eet gezond met veel vezels.
  • Drink tot 1,5 liter water per dag. Als dat veel lijkt, gebruik dan ook soep en thee, en zelfs fruit dat zowel vocht als vezels aanbrengt.
  • Doe meer fysieke activiteiten. Uw darmen zullen meer bewegen en de constipatie zal verbeteren.

 

Reclame