Zooms

Sensibilisatiecampagne wil taboesfeer doorbreken

Op vrijdag 3 november 2006 is het precies 100 jaar geleden dat de ziekte van Alzheimer werd ontdekt. Meteen een uitgelezen moment om de ziekte extra onder de aandacht te brengen. Zo organiseren de Expertisecentra Dementie Vlaanderen een mediacampagne rond de slogan "Dementie, wat heb jij ervan begrepen?".

Reclame

Vanaf 3 november 2006 zet de Vlaamse schrijvende en audiovisuele pers de ziekte van Alzheimer extra in de kijker. "Het is in de eerste plaats de bedoeling de taboesfeer te doorbreken die nog altijd rond dementie hangt", zegt Jurn Verschraegen, projectcoördinator van de Expertisecentra Dementie Vlaanderen. "We merken dat dementie in het algemeen - en de ziekte van Alzheimer in het bijzonder - in veel families nog altijd moeilijk bespreekbaar is." Naar aanleiding van die sensibilisatiecampagne wordt de media ook gevraagd om de ziekte anders voor te stellen. Jurn Verschraegen: "Sommige media lappen vaak elk respect voor privacy aan hun laars als het om de ziekte van Alzheimer gaat. Ze laten alleen slaperige, halfnaakte mensen zien met hun haar in de war. Niemand verdient het om zo getoond te worden."

Een campagne om de dialoog te bevorderen

Het campagnebeeld is een eenvoudig wit vlak. Is dementie dan een wit vlak? "Uiteraard niet", benadrukt Jurn Verschraegen. "Veel mensen denken nog altijd dat er geen enkele hoop is en het dus zinloos is om naar een arts te stappen. Velen vinden ook dat iemand met verminderde intellectuele mogelijkheden geen menswaardig leven meer kan leiden. Via deze campagne willen we echter aantonen dat dit niet zo is! Spreek erover als je met geheugenproblemen te maken krijgt, ga op tijd naar de dokter, volg de behandeling die mogelijk is, ga naar een expertisecentrum voor meer informatie, ga naar de praatgroepen van de Vlaamse Alzheimer Liga." Ook de omgeving is soms bang voor de diagnose. De campagne wil echter ook de familie van de patiënt informeren. "Het is de kunst om de patiënt voeling te doen houden met zijn omgeving en hem een zo groot mogelijke levenskwaliteit te bieden dankzij geneesmiddelen. Precies door het verlies aan cognitieve vaardigheden komen de emotionele capaciteiten meer aan het licht. En dat kan leiden tot een ander soort, puurder contact dan voordien."

Bekende Vlamingen slaan de handen in elkaar

De sensibilisatiecampagne loopt niet alleen in samenwerking met de media, ook verschillende ziekenhuizen, ziekenfondsen, rusthuizen, thuiszorgorganisaties, het ACW, Markant, het Vlaams OOK en het Vlaams Apothekersnetwerk dragen hun steentje bij. Lundbeck, Janssen-Cilag, Novartis en Pfizer staan in voor een groot stuk van de financiering van de campagne. Twintig bekende Vlamingen, waaronder kardinaal Danneels, Dixie Dansercoer, Dora Van der Groen, Chris Lomme en Urbanus, slaan de handen in elkaar tijdens de campagne en geven hun antwoord op de slogan. Hou ze alvast in het oog!

Sylvie D'Hoore

http://www.dementie.be/

Reclame