Coca-Cola op campagne tegen zwaarlijvigheid?

coca-campagne-obesite-428x229_0
25/01/2013

Coca-Cola heeft deze week een nieuwe reclamecampagne gelanceerd in de Verenigde Staten. Thema? Gezondheid, en meer bepaald zwaarlijvigheid (obesitas). Een initiatief dat hilariteit opwekt, want laat frisdrank nu net een belangrijke oorzaak zijn van deze plaag.

Ongeveer 50% van alle suiker die we innemen, is afkomstig van drank. Een aanzienlijk percentage als we weten dat één frisdrank per dag consumeren, goed is voor 13 kg suiker per jaar! Deze overdaad leidt tot overgewicht en allerlei aandoeningen, zoals type 2-diabetes en hart- en vaatziekten.

Vanwaar dan die drang van de Amerikaanse gigant om zichzelf in de voet te schieten? Precies de felle kritiek op frisdranken die momenteel hevig woedt in de Verenigde Staten, vooral dan in New York. In deze stad, waar meer dan één op de twee personen zwaarlijvig is, wordt de verkoop van frisdrank in flessen van meer dan een halve liter binnenkort verboden in fastfoodzaken en restaurants, en ook in publieke ruimten zoals filmzalen.

Coca-Cola lijkt het geweer van schouder te hebben veranderd, want een paar maanden geleden uitte een woordvoerder van het bedrijf nog felle kritiek op het wetsvoorstel. Vandaag verkondigt het merk aan al wie het horen wil dat het belangrijk is om “alle calorieën te tellen”, ook die in zijn eigen producten. Zijn nieuwe strategie? Zijn ‘kleine formaten’ promoten, op elk blikje het aantal calorieën vermelden en tal van lightproducten lanceren.

Heeft de fabrikant daarmee een manier gevonden om frisdrank te rehabiliteren? Niet helemaal. Hoe ‘light’ ze ook zijn, toch blijven deze dranken zin doen krijgen in zoet en wekken ze zelfs de eetlust op. Kortom, geen enkele marketingcampagne zal er ook maar iets aan kunnen veranderen dat water de enige 100% gezonde drank is en blijft.

Bronnen: *Persbericht ‘Les effets de la surconsommation de boissons sucrées’ (‘De gevolgen van overconsumptie van frisdrank’), Europees Congres over obesitas, International Chair on Cardiometabolic Risk (ICCR), mei 2012 *Presse Release – New York City Department of Health and Mental Hygiene, "Health Department Launches Campaign Showing How Drinking Just One Soda a Day Equals 50 Pounds of Sugar a Year", October 24, 2011. http://www.nyc.gov/html/doh/html/pr2011/pr026-11.shtml

Meer info

Geef een reactie
Reclame
De ziekte van de week
dmla_intro

Leeftijdsgebonden maculadegeneratie (LMD) is de belangrijkste oorzaak van een ernstige visusstoornis bij 60-plussers in België. Soms vermindert die aandoening de autonomie in sterke mate.
Gelukkig bestaan er behandelingen voor bepaalde vormen van LMD. Ze kunnen de evolutie afremmen en in sommige gevallen de verloren gezichtsscherpte zelfs een beetje terugwinnen! Daarvoor is het wel uiterst belangrijk om zo snel mogelijk in te grijpen.

Ziektes van A tot Z