10.000 soorten bacteriën op ons lichaam

10000-bacteries-corps-humain-10000-bacterien-menselijk-lichaam_428x229-428x197
20/07/2012

Wie om zich heen kijkt, zou denken dat we in een propere wereld leven. Maar microben zijn wel degelijk alomtegenwoordig… en niet per se waar u ze zou verwachten. Want in en op ons lichaam zouden miljarden micro-organismen zitten: dat is 10 keer zoveel als onze eigen cellen.

Dankzij 240 dappere vrijwilligers is een internationaal onderzoeksteam er voor het eerst in geslaagd om alle bacteriepopulaties in en op het menselijk lichaam in kaart te brengen. De onderzoekers namen weefselstalen op 15 verschillende plaatsen, onder meer de huid, neus, mond en darmen. Vervolgens gingen ze na welke soorten ‘indringers’ er zich hadden genesteld, en hoe ze met elkaar interageren.

Verdict: ons lichaam is een ‘ecosysteem’ voor meer dan 10.000 verschillende soorten bacteriën. De meeste doen weinig kwaad en zijn zelfs vitaal voor onze gezondheid. Denk bijvoorbeeld aan de miljarden bacteriën die zich in het spijsverteringskanaal bevinden, de fameuze darmflora. Samen vormen ze een levende barrière tegen microben en virussen die ons ziek kunnen maken.

Jammer genoeg hebben we niet alleen vriendelijke microben te gast. Uit de studie blijkt dat zo goed als iedereen rondloopt met ziekteverwekkende micro-organismen, zonder daar noodzakelijk ziek van te worden. Waarom het soms wel fout loopt, moet nu verder uitgediept worden.

Bron A framework for human microbiome research, The Human Microbiome Project Consortium, Nature, Jun 13, 2012