Kanker: choqueren om te sensibiliseren?

campagne-cancer-campagne-kanker_428x229_0
03/02/2012

Op zaterdag 4 februari is het Wereldkankerdag. Doel: de bevolking sensibiliseren voor deze ziekte, die wereldwijd de belangrijkste doodsoorzaak blijft. Daarbij hebben kankerverenigingen duidelijk heel wat verbeelding in huis.

Zo brengt de Amerikaanse organisatie Stand Up for Cancer dit jaar een parodie op een paar cultscènes uit Star Wars, met enkele Hollywoodacteurs in de hoofdrol. Gewapend met de slogan "Use the force for good!" willen ze internauten aanmoedigen om het kankeronderzoek financieel te steunen.

Ook de campagnes om vrouwen aan te moedigen om zich te laten screenen op borstkanker, munten uit in originaliteit.

Wat dacht u bijvoorbeeld van het filmpje "Your man reminder". Een wetenschapper in witte jas brengt de boodschap dat vrouwen meer aandacht besteden aan een videoboodschap als die gebracht wordt door verleidelijke mannen. Vandaar dat hij het woord geeft aan een jonge adonis met bloot bovenlijf die het belang van screening benadrukt en ondertussen zijn indrukwekkende borstspieren demonstreert:

In september lokte het Belgische magazine Pink Ribbon, dat eveneens strijd voert tegen borstkanker, op zijn beurt belangstelling met bloot. Het vond een aantal hoofdredactrices van vrouwenbladen en minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx bereid om te poseren met het magazine als enig kledingstuk.

Afgelopen zomer mikte een Poolse organisatie dan weer op het verrassingseffect. Verkoopsters van een winkel voor vrouwenkleding voorzagen de beha’s van klanten na aankoop van een antidiefstalmagneet. Toen de detectoren bij het buitenkomen alarm sloegen, ontdekten de ‘betrapte’ klanten de volgende slogan op de magneet: “Een machine kan opsporen wat wij niet kunnen”. Een boodschap om vrouwen aan te moedigen een mammografie te ondergaan.

Maar borstkanker is niet de enige kanker die inspireert.

Zo gebruikt de Franse campagne ‘lymphormez-vous’ (‘lymformeer u’) verschillende humoristische video’s die spelen met de term “lymfoom”, een frequente, maar weinig bekende vorm van bloedkanker.

En elk jaar in november spoort de beweging Movember mannen wereldwijd aan om hun snor te laten groeien en op die manier het publiek te sensibiliseren voor prostaatkanker.

Een gigantische, dikke darm in hartje Parijs als symbool voor de strijd tegen darmkanker, ijssculpturen in de straten van Madrid die waarschuwen tegen de schadelijke effecten van UV-stralen op de huid, een gezin dat zich van kop tot teen bedekt met ‘post-its’, bedrukt met preventieboodschappen, en vervolgens naar een park in Zürich trekt… Kankerverenigingen wedijveren in humor en originaliteit om de meest bizarre en gewaagde concepten te bedenken en zich op die manier in de kijker te werken.

Onlangs wekte een choquerende video voor screening van teelbalkanker beroering in Groot-Brittannië. Het beroemde fotomodel Rhian Sugden prijkt er in haar ondergoed, terwijl ze een testikelprothese betast.

Sommige campagnes mogen dan al omstreden zijn en van twijfelachtige smaak, ze hebben tenminste de verdienste dat ze opvallen. Hopelijk valt de kernboodschap, het belang van screening, evenzeer op!

Geef een reactie
Reclame
De ziekte van de week
dmla_intro

Leeftijdsgebonden maculadegeneratie (LMD) is de belangrijkste oorzaak van een ernstige visusstoornis bij 60-plussers in België. Soms vermindert die aandoening de autonomie in sterke mate.
Gelukkig bestaan er behandelingen voor bepaalde vormen van LMD. Ze kunnen de evolutie afremmen en in sommige gevallen de verloren gezichtsscherpte zelfs een beetje terugwinnen! Daarvoor is het wel uiterst belangrijk om zo snel mogelijk in te grijpen.

Ziektes van A tot Z